Spanning bij het kerstdiner?

De feestdagen staan voor de deur, het moment dat je heel veel wilt, moet en verwacht (van elkaar)..

Hier enkele do’s and don’ts om het aan de kersttafel leuk te houden.

Hee ANNA*,
Wees een OEN* en probeer eens wat LSD* vergeet niet de NIVEA* en laat je OMA* thuis.

Do:
*ANNA: Altijd Navragen, Niet Aannemen
Bij sommige uitspraken schieten de eerste gevoelens en gedachtes al gelijk door je hoofd. Doe hier eens niks mee en vraag letterlijk wat diegene daarmee bedoeld.

*LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
*OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig
Luister wat diegene dan zegt, geef kort aan wat jij hebt gehoord, check even of dat ook klopt en vraag er op door. Doe dit open, eerlijk en wees nieuwsgierig.
Ik beloof je dat dit echt geen uren duurt. Diegene zal jou zo als een prettige gesprekspartner ervaren. We kennen allemaal “wat je geeft, krijg je terug”.

*DIK: Denk In Kwaliteiten
Zit je naast iemand die je niet kent of waar je niet mee klikt? Denk aan wat wel kan in plaats van wat niet kan. Je kan nu wel van de kerstmaal genieten zonder met een volle mond te hoeven praten. En de verwachtingen zijn al laag, die kunnen hoogstens bevestigd worden en misschien wel verbeteren?

Don’t:
*(N)IVEA: (Niet) Invullen Voor Een Ander
Als je het zelf al invult, waarom zou je het dan vragen? Als je het antwoord afwacht, is de kans echt groter dat je de werkelijke reden hoort . Het verschil tussen wat je hoort en wat je dacht te gaan horen, zal je verbazen.

*OMA: Oordelen, Meningen, Aannames
Zien wat een ander verkeerd doet is niet moeilijk. Het zelf anders willen is één ding, het zelf anders kunnen een tweede. Zeg ik uit ervaring..

Wanneer ik deze do’s and don’ts als mediator toepas:

Dit zijn enkele gesprekstechnieken die ik ook als mediator toepas. Ik wil als mediator horen wat er speelt. Dat is belangrijk zodat duidelijk wordt hoe een (conflict)situatie tot stand is gekomen, wat de mensen écht willen en nog belangrijker waarom zij dat zo willen. Als er twee mensen in een conflict zitten, luisteren ze vaak niet goed naar elkaar. Je goed uitspreken is lastig in een verhit gesprek. Als mediator creëer ik de ruimte om rustig je verhaal te doen. Zonder te oordelen of te reageren als je iets niet juist vertelt. Het is jouw kant van het verhaal, verteld hoe jij dat wil vertellen. Daarna doe ik dat ook voor de ander. Het voordeel is dat op het moment dat het aan mij (de mediator) wordt verteld, de ander mee luistert. Het is ook aan mij om op te merken of de boodschap goed overkomt, of als de een zich niet goed kan verwoorden en/of de ander niet luistert. Daar zijn dan weer interventietechnieken handig voor. Maar die bewaar ik voor een volgende keer.

Voor nu alvast prettige kerstdagen!

Geef een reactie